onsdag 15 december 2010

Det är lätt att få expertis-kanske på bekostnad av insikt

"Nätet ger oss nya möjligheter till att få kunskap eller hjälp", "om du Twittrar så får du ofta svar på din fråga inom en timme", jag har själv använt meningarna ovan och det hela låter bra, oklanderligt och lite säljaktigt. Dessutom är det sant till stor del. Det faktum att världens kunskap finns bara ett sökord bortom mina begränsade färdigheter är inte bara helt otroligt, det är ofattbart. Vi förlitar oss till nätet som källa för så mycket idag och oftast kan vi göra det utan problem, vi kollar Pricerunner för att undersöka billigast pris på en vara, vi nyttjar GPSen i bilen trots att vi kanske inte ens behöver, vi Googlar upp namnet på en filmskådespelare som vi talar om men glömt namnet på och inser snart att visst, det var Kevin Costner.

Frågan är om vi med all teknik vet alla vägars namn, städer eller bostadsområden bättre eller kanske känner vi till dem på ett annat sätt idag. Alla våra positioneringstjänster i Gowalla eller Foursquare som berättar för oss var närmsta restaurant ligger så får vi ny information samtidigt som vi på vägen dig sätter på oss skygglapparna. Vi öppnar oss för viss information medan vi stänger ute annan, vi missar mötet med den förbipasserande medmänniskan då vi inte längre frågar denne om vägen till bästa matstället.

Vi filtrerar och sorterar och om man bara gör ett litet tankeexperiment så ser vi hur svårt vi har att forma våra egna sammanhang. Om du bloggar och gjort det under en tid, kan du roa dig med att fundera över hur många blogginlägg du kommer ihåg som du har gjort, eller hur många Twitterinlägg som du verkligen kommer ihåg. Jag kommer själv inte ihåg många. Kanske är det jag skriver ointressant, kanske är min värld för fragmenterad?

När vi får hjälp över nätet så får vi bara fragment och vi saknar ofta djupet eller en större förståelse för det vi frågar om, vi missar insikten. Å andra sidan kanske detta inte är något större problem då inte många efterfrågar djupet eller analysen, vi vill ha snabb, effektiv statstik som visar och understryker min tes...som ofta kan vara ganska svag men som stärks av ytlig information. Jag låter givetvis oerhört gammalmodig i mitt resonemang men jag ser ofta att allmänna kunskaper ofta kan slås sönder av enkla motfrågor.

Vi måste ta oss tid att granska och fundera över de "fakta" som någon tagit fram åt oss eller som någon entusiastisk föreläsare och estradör presenterar. Jag önskar att vi nyttjar nätet till att göra det som är så viktigt, dvs att analysera och nyttja strömmarna till att göra det stora som vi människor är predestinerade att göra, ifrågasätta och ifrågasätta igen. Vi har någonstans gått från att vara intellektuella rovdjur till att bli immatriella filtrerare. Det är lätt att finna kompetens men ofta på bekostnad av insikt och det är vårt ansvar att diversifiera vårt intellektuella landskap...världen kommer inte att kräva det men vi bör kräva det av oss själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.