tisdag 4 januari 2011

Tankar om Er goda lärare

Har några dagar semester innan allt kör igång igen på allvar, i huvudet är det dock full aktivitet och tankar om framtiden. Har funderat en tid över att helt ägna mig åt att föreläsa och skriva och lämna min trygga tillvaro som jag haft under snart tio år. Samtidigt så finns det goda skäl till att inte göra detta. I vilket fall så är det så oerhört roligt och givande att få tänka fritt, högt och lågt samt att få tala med andra om pedagogisk utveckling med stöd av IT. Det är långa samtal, mycket ge och ta innan man kommer på sådan nivå med andra att man kan gå vidare. För det handlar inte om IT egentligen, det handar om att se eleverna/studenterna där de är idag. En uppgift som är så viktig och som är så utmanande. Jag anser att diskussionen som mitt förra inlägg om Fröken Matte på Youtube resulterade i visar på att vi står i ett skifte mellan gammalt och nytt. Ett skifte som är svårt att ta till sig och med tanke på hur man fortfarande svartmålar internet och allt vad digital kommunikation handlar om så är det inte svårt att förstå att vi har en lång väg att gå. Men något håller på att hända, jag ser allt fler lärare som börjar att tänka om, tänka nytt och tänka bra. Lärare med erfarenhet samt nya lärare som kan analysera vad man håller på med och vågar att utmana sig själv. Dessa lärare...tag åt er alla som läser detta och som passar in på det jag skriver...är framtidens lärare och jag hoppas också skolledare. Glöm inte bort utvecklingen, glöm inte bort ert uppdrag. Jag hoppas att jag får träffa fler av er alla goda krafter, online såväl som offline.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.