onsdag 19 januari 2011

Vem ser du upp till-fokus på individen ökar

Fick igår ett tips av Ted Valentin som skapat många kända kartjänster och är en flitig innovatör inom sociala tjänster. Nu gäller det Lookup.to som är en tjänst som kopplas samman med Facebook, det hela handlar om att jag kan visa omvärlden (eller åtminstone mina vanner på Facebook) vilka jag ser upp till och även vilka som ser upp till mig. Man kan även skriva en liten text om personen ifråga som man ser upp till. Det är lite samma idé som vi ser i LinkedIn eller Branchout där man kan rekommendera andra personer.

Ser dock en del problem med denna, jag har svårt att se möjlighet till att se upp till andra som inte har konto på Facebook, t.ex. Martin Luther King eller profeten Muhammed. Och om man skulle hitta rätt person så är det ändå inte säkert att det faktiskt är den som man ser upp till, testa t.ex. att söka upp Jesus...det blir tufft.

Samtidigt går detta precis i 2011s tecken...fokus ligger på den enskilde individen och jakten efter att få så många som möjligt att gilla en (i det här fallet se upp till) är för många mycket viktigt. Lookup.to har all möjlighet till att lyckas då fokus på individen och mig själv som del i våra självförverkliganden ännu är i ständigt uppåtgående. Detta är oerhört spännande anser jag...var går smärtgränsen för oss människor i gillandet och klappandet på axlarna i våra sociala nätverk, när kommer vi bli mätta på denna påfyllnad av våra egon till att vilja söka oss till något annat? Tidigare var det viktigt för många att ha så många vänner som möjligt på Facebook, nu ligger fokus mer på att skapa sådant som uppmärksammas och sprids samtidigt som det ska framgå att det är jag som är källan till det hela. För egen del kommer jag inte att nyttja Lookup.to då jag mer hoppas att människor först och främst har en så god självbild att man kan se upp till sig själv utan att det baseras på hur många som ser upp till en. Micke Gunnarsson har i sitt projekt MVG till alla barn lyckats sätta fingret på detta viktiga. Alla är värda MVG. Jag ser upp till dig Micke i detta projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.