fredag 25 februari 2011

Computer Sweden borde höja ribban rejält

Antingen har man för gott om ledigt utrymme i Computer Sweden eller så vill man helt enkelt bidraga till att skapa debatt, tyvärr tar man in vem som helst för att debattera, kravet för att vara med är väl att man tillhör den innersta kretsen och vad jag förstår så har dagens lågvattenmärke med Jörgen Städje ingått som frilansare i IDGs skrivarstall. Jörgen skriver i dagens debatt på CS om Apple som en viktig del i fördumningen i Sverige och svenskarna när han försöker att spinna på Lars Dahméns inlägg om att Apple kommer att falla precis som andra imperium. Jag lämnar Dahméns inlägg men vill poängtera att det vi i dag läser om i debatt är inte ens värt att kalla för ett debattinlägg. Städje kopplar dagens Apple till händelser som han upplevt vad gäller Mac-världen för tio år sedan då disketterna fortfarande fanns kvar, detta har han uppenbarligen svårt att släppa. Sedan kan man utifrån ett vagt resonemang om Apple som yta men lite innehåll sluta sig till att Melodifestivalen, Bolibompa och Radio Stockholm även de kan bakas samman med Apple, yta men inget innehåll.

Städje ondgör sig över att skolor satsar på Apple och för egen del så skulle jag inte lägga mig i den debatten, jag utgår och hoppas att skolorna i de flesta fallen har en pedagogisk idé vad gäller datorerna samt har tagit ett övergripande perspektiv på vad som är bäst och mest effektivt för kommunen ifråga att köpa in (här finns mycket att tillägga men det får bli i andra inlägg).

Om nu Städje representerar ett företag som heter Qumputor Education Datasystems så skulle jag akta mig för detta företag, dels för att man stavar fel på computer (läs in ironi i detta) samt att jag skulle känna mig mycket tveksam till att nyttja en kosult med utbildningsambitioner som har en sådan förlegat samt ouppdaterad syn på vad datorer egentligen är och var utvecklingen är på väg.

Om det dessutom är så att jag verkligen har funnit Städjes hemsida så skulle jag slutligen definitivt akta mig för samröre med Städje, men som historiskt dokument så är sidan fascinerande. Städjes sida finner du här.

CS, ni borde definitivt höja ribban ordentligt och ta in debatter som tillför något och inte blir skrattretande för oss andra, se lite längre bortom IDGs redaktion.


1 kommentar:

  1. Är inte min hemsida vacker?

    Personlig, trevlig, snygga färger, väl centrerad komposition...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.