torsdag 17 mars 2011

Varning för barn-hopp och lek ute

För en tid sedan lade jag ned denna blogg och då sparade jag samtliga äldre inlägg (ca 1000 stycken). Idag skulle jag vilja återskapa dem igen men tyvärr har jag ännu inte lyckats finna min sparade fil, den dyker väl upp igen. Det har dock funnits önskemål om att få särskilt ett blogginlägg publicerat igen och det är den som många kallar för ”hopp och lek ute”. Detta inlägg var på intet sätt min idé utan snarare är det journalisten Andreas Ekström som fick artikeln ”Varning för barn” publicerad i Sydsvenskan den 10 januari 2008. Jag uppskattade verkligen denna artikel då den sätter fingret på något mycket viktigt och det är att de nya generationerna som tar vid efter oss alltid är i farozonen på ett eller annat vis. Inte minst ser vi det när det gäller internet, fortfarande är det många som menar att internet är farligt för våra unga och inte minst Facebook med allt elände som händer där. I artikeln kan vi läsa om att vi ”besudlar unga, rena själar” i våra föreställningar och fördomar om de unga.

Jag har nyttjat denna tanke i många föreläsningar och om ni vill höra mina tankar om detta med stöd av bilden nedan så kan ni se på en av mina föreläsningar som jag haft inom lärarprogrammet på högskolan Dalarna under denna länk. (Ni måste dock hoppa in hela 156 minuter innan ni kommer till mitt snack om just detta. För övrigt föregåsföreläsningen tyvärr av ca 1 timme annan information så jag kommer inte igång med föreläsningen förrän ca 60 minuter in i filmen)

Läs gärna hela artikeln här och nyttja min presentation nedan om ni vill, på detta sätt blir effekten bara bättre och bättre när vi ser varje årtiondes ”hemskheter” presenteras…sedan kommer lösningen som är bäst.

Mycket nöje!

Om du vill ladda ner presentationen kan du klicka här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.