tisdag 12 april 2011

Pedagogik på hög nivå

Sverige satsar på olika ändamål, det är helt klart och sedan jag hörde om att regeringen överväger (om inte redan agerat) att införskaffa ett antal helikoptrar (DN, SvD) av modellen BlackHawk för ett värde av närmare fem miljarder kronor så blir man orolig, att det dessutom beror på att en annan satsning på helikoptrar tydligen blivit försenad och som bara de omfattar 16-17 miljarder årligen under tio år så blir det hela oförståeligt. Givetvis går det inte att granska dessa uppgifter lika ingående som skolans verksamhet, av det enkla faktumet att försvarsmakten inte tillåter det. Nu vet jag att det inte går att jämföra olika verksamheter i regeringen uppdrag men enligt min högst personliga uppfattning så är detta inte moraliskt försvarbart. Jag återkommer till gårdagens inlägg om skolan och vi kan inte på något sätt göra bättre investeringar än att satsa på utbildning och forskning. Vill vi så gärna vara bra på att strida så är det väl bara att satsa på att bli bäst inom IT-stridsföring (där kanske vi till och med hade haft en chans). Detta kunde ske till en mycket mindre kostnad samtidigt som vi kunde lägga medlen på utbildning och vård.

Men kanske finns det en annan tanke? Kanske är dessa helikoptrar till för att tysta hovra över våra skolor och se till att ingen elev som inte längre accepterar dålig arbetsmiljö och överfulla lektionssalar smiter ut från skolan i förtid, för om de smiter så lär de sig ju inget. Det är pedagogik på hög nivå.

Vad vet jag...jag vet inget om försvarspolitik men Douglas Adams har skrivit i liftarens Guide till Galaxen att "Folk som är generösa med eldkraft brukar inte vara så generösa med ord". Problemet med oss som lever för lärande är kanske att vi är för öppna med våra tankar och ord, men det kan aldrig vara fel, det är det som leder oss in i framtiden...inte vapen.

Kanske ett rätt tråkigt inlägg egentligen...men jag var ändå tvungen att skriva det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.