måndag 7 november 2011

En vecka offline-The Quite Place

Höstlovet är alltid min totala offlinevecka. Jag väljer då att stänga av allt samtidigt som jag är med familjen på semester. Många undrar om jag verkligen klarara av det men faktum är att detta är den mest vilsamma vecka jag har på året. Det kan låta tragiskt i det att man måste stänga av medvetet och aktivt...men jag tror att det är det enda sättet idag. Vi kan inte stänga av annars och visst är det ofta så att vi ändå...trots att vi inte behöver...går in och kollar ett mail eller kanske Facebook? En del känner kanske stress över att man missar något...och frågan är...har jag missat något? Visst har jag missat en hel del men samtidigt måste man ställa sig frågan...vad har jag vunnit. Allt är relativt och det jag eventuellt inte var först i att upptäcka eller som jag läser om en vecka senare än alla andra är ingen förlust, kanske är det faktiskt en vinst för då har ni andra kloka läsare och individer skrivit om detta.


Faktum är att en vecka offline får en att samla tankarna, möjlighet till att fundera över mitt eget lärande och vad jag kan göra bättre. Nu finns det ingen universallösning för hur man skall koppla från, för en del kanske det inte ens är önskvärt. Men några minuters vila kan göra mycket bara det.



För er som vill starta veckan lite ovanligt rekommenderar jag sidan The Quiet Place.



1 kommentar:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.