fredag 23 mars 2012

Ev. förbud för lärare att lägga till elever på sociala medier

Förbudet som diskuteras sker inte i Sverige utan just nu verkar det vara en debatt i New York som har sin upprinnelse i att ett antal anställda vid skolor i regionen tidigare har varit i nära kontakt med elever på ett otillbörligt sätt rapporterar CBS New York. Resultatet blir nu att man överväger att förbjuda lärare att ha kontakt med sina elever via Facebook eller Twitter. Debatten om relationen lärare/elev har även i Sverige stundom varit intensiv där både lärare och elever haft sina tveksamheter men även sett positiva fördelar med detta. Jag har själv skrivit om detta vid ett inlägg under 2009, se Facebook och auktoriteten. Det finns som sagt många fördelar med att skapa interaktion med elever i sociala medier men det kärvs endast en eller två vuxna som missbrukar detta förtroende för att vi skall få en liknande debatt i Sverige. Frågan vi bör ställa oss i detta är...hur långt sträcker sig mitt professionella ansvar som lärare och var tar det definitivt slut? Om vi kan svara på dessa och se relationen mellan elev och lärare utifrån ett strikt professionellt perspektiv, då kan vi göra goda och kloka avvägningar, men det är en skör tråd att balansera på.

3 kommentarer:

  1. Min spontana hållning (som jag hittills följt) är att inte blanda mitt privata FB med mitt professionella liv som lärare. Inga andra yrkeskårer skulle ens debattera frågan, tror jag. Läkare, psykologer, terapeuter, socialarbetare, poliser, socionomer och andra som arbetar med människor i sitt yrkesliv tror jag ser en stor poäng med att skilja privat och professionellt åt. Det borde lärare också göra. Det är en professionsfråga. Ditt tidigare inlägg i frågan "gäller" fortfarande.

    SvaraRadera
  2. Jag har ändrat mig på den här punkten. Numera har jag ingen lust att vara "vän" med eleverna på fb och de har verkligen ingen lust att vara vän med mig heller - bekymret löst. Däremot använder jag gruppfunktionen som gör att jag kan kommunicera med eleverna utan att Vara vän med dem.

    SvaraRadera
  3. För mig känns det helt naturligt och okomplicerat att kommunicera med mina elever via sociala medier. Det känns lika naturligt som att prata med dem i klassrummet eller när jag möter dem på stan. Man behöver inte komplicera saker och ting.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.