onsdag 16 maj 2012

När jag dör...

Vi kommer alla att dö, kruxet är att vi aldrig vet när, var eller hur. Skillnaden i dag gentemot tiden innan internet är att vi dessutom har en mängd digitala sammanhang som ligger kvar och är mer eller mindre aktiva även efter det att vi lämnat denna värld. Frågan är inte ny, begravningsbyråer som t.ex. Fonus har under lång tid arbetat med sk. Vita Arkiv där man kan förbereda sig och sin omgivning inför sin kommande död.

Nu finns det en app som kopplas till Facebook som heter If I Die som innebär att jag kan spela in en film där jag talar till de som jag vill ska ha mitt meddelande eller skriva en text. Därefter väljer jag vilka som ska få se mina meddelanden. Kul tanke...det finns dock några problem med detta och det är...när ska jag spela in mitt farväl? Ska det ske idag eller skall jag vänta lite. Om jag i mitt videomeddelande berättar hur mycket jag älskar min hustru men sedan när jag dör om kanske 15 år så har kanske jag och min hustru en helt annan relation till varandra? När ska jag spela in igen eller vad ska jag säga egentligen? Ska det vara ett allmänt snack om mig...frågorna hopar sig.

Men av filmen att döma nedan så är If I Die en helt fantastisk lösning och som dessutom är rätt cool, får i alla fall den känslan av IfIDie.


Kanske är det så med döden att den sker och vi kan inte förbereda oss på annat sätt än att vara närvarande var dag med vår omgivning och ingen teknik kan någonsin hjälpa oss i denna uppgift. Kanske är det just detta som är det unika med döendet och döden, vi är helt i händerna på ödet, Gud eller vad vi nu vill kalla intet.

1 kommentar:

  1. Lite på samma tema ... Med futureme.org kan man skicka ett mail till sig själv som kommer fram på ett förutbestämt datum. Man kan till exempel förprogrammera ett mail som når'en halvvägs in på året där det står: "Hur går det egentligen med nyårslöftena?"

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.