måndag 18 mars 2013

Du och Quantified Self

Trenden att logga allt som man gör verkar växa sig starkare. Begreppet Quantified Self som innebär att man just loggar sina aktiviteter eller varför inte sin hälsa blir naturlig i takt med att man med enkla medel kan logga sina aktiviteter. Vi har sett detta i ett tidigt statie när man kanske loggade sin löprunda eller promenad men nu handlar det inte bara om träning eller motion utan om att mäta allt (något för Björklund att titta på kanske :-)

Ett exempel på Quantified Self ser vi i den tjänst som Memoto inom kort släpper där vi fäster en liten kamera på kläderna och kameran tar två kort per minut hela tiden. Med korten följer också GPS-positionen så att vi vet var vi har varit. Ett sätt enligt Memoto att på ett enkelt sätt komma ihåg att dokumentera även de vardagliga tillfällena. Memeto är inte ensamma, andra tjänster finns redan för att t.ex. ständigt mäta sin hälsa kan man göra i BodyMedia som varje minut mäter av en hel mängd olika aktiviteter i din kropp medan vi ser i Nikes Fuelband en liknande version men med fokus på träning.

Att logga precis allt skapar möjligheter att följa min egen utveckling samt kan också bidra till att fler får del av det som händer omkring mig. Frågan är...hur mycket information behöver vi om oss själva? Är det bra att man själv mäter allt i sin kropp och själv försöker att tolka resultaten t.ex. om man har en åkomma eller ett fysiskt problem? inom hälsa så börjar vi alltmer ställa våra egna prognoser utifrån det vi läser på nätet samt får veta om oss själva och där finns vissa faror. Inte minst om vi misstolkar informationen och tror att vi är sjuk (eller kanske frisk) för att utrustningen inte är tillräckligt exakt eller för att vi själva inte förstår att tolka informationen.

Frågan om integritet kommer givetvis också in här. Jag ser verkligen inte fram mot att se flödena från Memoto på Facebook där min vän kanske uppdaterar sin vardag med två bilder i minuten? Om inte Facebook redan nu börjar att dö så kommer detta definitivt att bidra till Facebook förestående död.

Samtidigt är jag lockad, jag har själv intresse av att testa Nike Fuelband för att just trigga mig själv till att träna mer och nå nya resultat. Världar öppnas som aldrig annars har varit tillgängliga och vi kan mäta och jämföra oss med andra. Det gör jag redan nu när jag jämför med de vänner som jag har på min träningsapp i mobilen.

Tänk vilka arkiv av information vi kommer att få av oss själva. Fundera också över vilka konsekvenser detta kan ta när man sätter kameran på sina barn...kanske kan den fungera som en barnvakt, eller kanske känner en del som är rädda för att gå ute på kvällen att med t.ex. Memoto kan jag känna mig tryggare.

Vilka erfarenheter har du av Quantified Self?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.