torsdag 7 mars 2013

Hur verifierar vi vem som lämnar in ett arbete?

Ett stort problem i digitala utbildningsmiljöer är frågan om hur man kan verifiera att rätt person lämnar in sitt arbete i en kurs. I takt med att allt fler uppgifter såväl som kurser går online så växer frågan om säker verifiering och fusk. Frågan är inte enkel och det finns inga lösningar ännu. Kursplattformen Coursera har nu tagit ett nytt steg i detta och ger möjlighet till de som betalar för att få ut ett intyg på att man genomfört en kurs på Coursera. Detta har man gjort genom att införa ett antal verifieringsmetoder för att i högre grad kunna säkerställa att rätt person lämnar in uppgifter mm. I och med att det inte finns några möten mellan lärare och student/deltagare på Coursera så blir uppgiften att på något sätt kunna veta att rätt person examineras mycket viktigt. Coursera har löst detta genom att arbeta med en personverifiering i samband med att man påbörjar kursen. Det går till enligt följande:

I samband med att du anmäler dig till en kurs så får du möjlighet att betala för kursen om du vill ha ut ett kursbevis från lärosätet. Genom att gå igenom deras Signature Track så får man veta mer om studenten ifråga. Detta sker genom att du efter det att du anmält dig väljer Signature Track. Där får du i första steget göra en sk. tangentbordsverifikation vilket innebär att via tangetbordet skriver en text och sedan skriver den en gång till. På det sättet så lär sig Courser mitt unika sätt att skriva på tangentbordet (tydligen skall vårt sätt att skriva var lika unikt som våra fingeravtryck). Därefter får jag ta ett kort på mig själv för att de skall kunna jämföra min bild med mina ID-uppgifter. I nästa steg skall jag ta kort på mitt körkort eller motsvarande ID-handling. När detta är gjort så skall jag skriva in mina personliga uppgifter för att sedan till slut skriva in mina kreditkortsuppgifter.

Tanken är att varje gång jag lämnar in ett arbete eller på annat sätt bidrar med något i kursen så skall jag verifiera att det verkligen är jag som lämnar in eller skriver genom att göra en tangentbordsverifikation. På detta sätt så hoppas Coursera på att säkerheten vad gäller att rätt person examineras stärks. Utöver ovanstående så skall deltagaren även intyga att man på heder och samvete följer lärosätets (som man läser vid via Coursera) etiska förhållningssätt.

Då till den viktiga frågan...är detta tillräckligt? Det är det inte anser jag, det är ändå fullt möjligt att någon annan skriver arbetet samtidigt som det är rätt person som lämnar in och verifierar genom tangentbordsverfikation arbetet. Det enda sättet att verkligen lösa nätexaminationer är att följa upp uppgifter och tester/prov/tentamina med ett möte online där man ställer kontrollfrågor. Däremot är detta med tangetbordsverifikation mycket intressant, det skulle bli än mer intressant om man i efterhand kunde se hur ett t.ex. Word-dokument hade skrivits genom tangentbordsverifikation. Givetvis kan jag skriva ett dokument samtidigt som någon dikterar men det blir krångligare. Sen kanske vi alltså skall vara beredd på att även tekniken och systemen kan fela och då blir det genast besvärligare.

2 kommentarer:

  1. Det är lite spännande med tangentbordsverifikation, men jag undrar om det verkligen kan fungera tillräckligt bra.

    Jag tycker att det borde vara en enorm skillnad på sättet man skriver om det är en förutbestämd text som ska skrivas två gånger jämfört med en text där man rimligtvis skriver lite, funderar, kanske ändrar osv.

    Jag inser dock att jag sannolikt har helt fel i mina invändningar. Det är det som är problemet när man uttalar sig om något man inte alls läst in sig på :)

    SvaraRadera
  2. Just identifieringen tror jag kommer att bli ett stort område framöver. Jag håller med om att tangentbordsverifikation inte alls räcker, utom om man skulle ha ett synkront test, under en viss period, och kunde kolla under hela tiden att rätt person skrev.

    Samtidigt är väl det här ett gigantiskt steg framåt, jämfört med hur kontrollen går till på distansutbildningar på många universitet, eller?

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.